.. Polska

Ku przestrodze ….

Przedstawiamy kompilację kilku nagrań z przejazdów kolejowo-drogowych, znajdujących się w południowych województwach Polski. Materiały, pochodzące z 2020 r., pokazują niezachowanie ostrożności i łamanie przepisów ruchu drogowego przez kierowców. Takie postępowanie to zagrożenie nie tylko swojego życia, ale i pasażerów pociągów.

Materiał z 11 maja 2021r. przedstawia wypadek, do którego doszło z powodu nieodpowiedzialnego zachowania kierowcy. Prowadzący auto nie zatrzymał się przed przejazdem, mimo migającego czerwonego światła i opuszczonych rogatek.

Kierowca samochodu odniósł obrażenia. Na szczęście, nikt więcej nie ucierpiał, pasażerom pociągu nic się nie stało. Zdarzenie spowodowało jednak utrudnienia i opóźnienia do około 20 minut w ruchu pociągów na odcinku pomiędzy Radziwiłowem a Skierniewicami.

Widoczne na nagraniu lekkomyślne zachowanie jest jedną z najczęstszych przyczyn zdarzeń na torach. 99% wypadków wynika z nieodpowiedzialności kierowców. Trzeba pamiętać, że czerwone światło absolutnie zakazuje wjazdu na skrzyżowanie z torami. Zbliżając się do przejazdu należy zachować szczególną ostrożność i upewnić się, że nie zbliża się pociąg.

Pamiętajmy również, że w przypadku, gdy nie ma możliwości zjazdu z przejazdu – nie powinniśmy na niego wjeżdżać! Natomiast, gdy utkniemy na przejeździe między zamkniętymi rogatkami – powinniśmy bezzwłocznie staranować rogatkę. Rogatki posiadają specjalne bezpieczniki, które pękają w kontrolowany sposób. Gdy nasze auto zostanie unieruchomione na torach wskutek awarii, należy jak najszybciej z niego wysiąść wraz ze współpasażerami i skorzystać z żółtej naklejki, którą znajdziemy na napędzie rogatkowym od strony torów.

Dodatkowe informacje umieszczone są na wszystkich przejazdach. Znajdują się od wewnętrznej strony krzyży św. Andrzeja lub przy słupkach, do których umocowane jest ramię rogatki. Każda naklejka posiada trzy ważne numery. Pierwszy to indywidualny numer przejazdu kolejowo-drogowego. Drugi to numer alarmowy 112, który należy wybrać w przypadku zagrożenia życia. Operator 112 po podaniu numeru skrzyżowania będzie w stanie precyzyjnie określić gdzie należy wysłać pomoc. Ma także możliwość szybkiego łącza z kolejarzami, którzy mogą wstrzymać ruch pociągów na linii. Trzeci numer to numer awaryjny, na który można zgłaszać usterki.

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe SA

Dodaj komentarz